دلیل پایین بودن درصد در آزمون های آزمایشی و در نهایت کنکور :

 

 

1.بلد نبودن درس یا مبحث

در حدود 90 درصد کنکوری ها میانگین درصدشان در آزمون های آزمایشی زیر 20 درصد است. شما فکر می کنید دلیل این مسئله چیست؟ دلیل آن این است که کنکوری عزیز ما هنوز درست مفهوم درس را متوجه نشده و طبق توصیه مشاور گرامیشان به سراغ تست میرود با این توجیه که با تست زدن زیاد درس را یاد میگیری ، درسته یاد میگیری ولی در بعد واقعی این قضیه خیلی از افراد را میبینیم که در وسط راه جا میزنن و خسته میشن دلیلش هم بلد نبودن یا درست نفهمیدن مفهوم آن درس است.

خب توصیه ما به این دانش آموزان چیست : این دانش آموزان برای فهمیدن درست آن درس باید وقت بگذارند و یا از طریق درسنامه های صفر تا صد یا دی وی دی های آموزشی یا فیلم های آموزشی موجود در سایت آلا خلا آموزشی خود را چه در پایه و چه در مبحث مورد مطالعه برطرف کنند و در قدم بعدی که فهمیدن و مسلط شدن به دروس است به سراغ تست زنی بروند که بعدا روش درست تست زنی را در کنکور لند در مقاله ای جداگانه توضیح خواهیم داد.

 

 

 

2.تعداد تست کم

خب قدم بعدی در کسب درصد های بالا بعد از جبران خلا آموزشی تست زنی زیاد است.شما در درس هایی که مهارتی هستند مثل ریاضی ، فیزیک ، مسائل شیمی ، آرایه های ادبی ، زبان فارسی و ... بعد از تکمیل آموزش و فهمیدن درست درس نیاز به تست زدن زیاد هستید تا مغز شما کم کم به فرآیند حل مسئله در آن مبحث عادت کند.

موضوع تعداد تست تا رسیدن به تسلط در افراد مختلف متفاوت است و نمیتوان برای همه افراد یک نسخه پیچید. برای مثال یک نفر مبحث الکتریسیته ساکن را با تعداد 100 تست مسلط می شود و نفر بعدی با تعداد 400 تست مسلط می شود و این مسئله به فاکتور های زیادی بستگی دارد.شما باید این مسئله را در نظر داشته باشید که تا زمانی که در آن مبحث مسلط نشده اید به زدن تست ادامه دهید. تست زنی استاندارد ها و مراحل و جزئیاتی دارد که در مقاله ای جداگانه به آن میپردازیم.

نکته دیگری که باید به آن دقت نمود زدن تست هایی است که شما را گیر می اندازد و اصطلاحا نکته دار است شما با این تست ها مشکلات آموزشی خود را متوجه میشوید و در عین حال نکته های جدید یاد میگیرید . در باب این مسئله یک حرف زیبا آمده که میگوید: "دریای آرام ناخدای قهرمان نمیسازد" شما هم باید این مسئله را بدانید که برای کسب درصد های بالاتر از درصد کنونی تان باید به سراغ تست هایی بروید که شما را به چالش بکشد.

 

 

3.مرور نادرست

خیلی از دانش آموزان مراحل قبلی را به خوبی پشت سر میگذارند ولی روز آزمون درصدشان بالا نمی آید به راستی دلیلش چیست؟ پاسخ خیلی از دانش آموزان به این سوال این است که : " آقا سوال ها به نظر اشنا میومدنا ما یادمون رفته بود راه حلشو یا جوابشو"

خب درسته این دانش آموزان پاسخ درستی دادند و واقعیت هم دارد. روش های مرور متنوعی وجود دارد و بعدا در رابطه اش صحبت میکنیم ولی تا این جا بدانید که مرور انواع گوناگونی دارد :

1.برای درس های حفظی مثل لغت ، تاریخ ادبیات ، ترجمه و نکات حفظی زیست نیاز به روش مرور ابینگهاوس است.

2.برای درس های مهارتی تست های چالشی ، تست هایی که به غلط پاسخ داده اید و تست های نکته دار باید در بازه های زمانی مختلف دوباره حل شوند و برای دسترسی مناسب تر به آن ها توصیه میشود وقتی برای اولین بار با این تست ها برخورد میکنید یا آن را هایلایت کنید یا شماره آن تست را برای مرور در جایی یادداشت کنید.

3.روش بازیابی : روش بازیابی به درد کسانی میخورد که وقت کافی برای مرور تمام مطالب آن مبحث ندارند. این افراد شروع میکنند به زدن تست های جدید از آن مبحث 2 روز قبل از آزمون ( مثلا از سوالات آزمون آزمایشی سال قبل) در جایی که دچار مشکل یا شک و فراموشی شده باشند به موضوع آن مبحث بر میگردند و مشکل فراموشی آن قسمت را حل میکنند بقیه قسمت ها که درست پاسخ داده اند نیازی به مرور ندارد.